Właściwe żywienie, czyli dieta, stanowi klucz do szczupłej sylwetki, ale również wspiera organizm w prawidłowym funkcjonowaniu oraz warunkuje utrzymanie zdrowia. Nie bez przyczyny od wieków powtarzane są słowa Hipokratesa: „Niechaj wasze pożywienie będzie lekarstwem i lekarstwem waszym – pożywienie”. Rosnącej liczbie chorób dietozależnych, osób z nadwagą towarzyszy wzrost zainteresowania modelami żywienia stosowanymi przez naszych przodków, w tym dietą paleo. Dieta ta została skomponowana bazując na zdaniu, że powrót do sposobu żywienia praprzodków sprzed 2,5 miliona lat to najefektywniejszy sposób na uzyskanie szczupłej sylwetki i uniknięcie problemów zdrowotnych.

Dieta paleolityczna z całą pewnością nie jest typową dietą odchudzającą do przejściowego stosowania. Jest to plan odżywiania na całe życie. Wyróżnia się jednak pewnymi korzystnymi cechami, które pomagają schudnąć bądź utrzymać prawidłową masę ciała.

ZASADY DIETY PALEO

Najistotniejszą z nich jest spożywanie produktów obfitujących w białko. Konsumpcja na wysokim poziomie, zalecanych w diecie paleo, chudych produktów białkowych jest uzasadniona w trakcie odchudzania, ponieważ zwiększają one termogenezę. Efekt termiczny spowodowany przez białko w diecie prowadzi do szybkiego wykorzystywania energii. Ponadto uczucie sytości, uzyskane dzięki posiłkom białkowym, eliminuje napady głodu.

  1. MIĘSO

Najlepszym rodzajem mięsa według zasad diety paleo jest to pochodzące od dzikich zwierząt. W przeciwieństwie do zwierząt utrzymywanych w warunkach fermowych, dzika zwierzyna nadal żywi się naturalnym pokarmem, co gwarantuje prawidłowe wysycenie organizmu witaminami, minerałami. W diecie paleo zaleca się również spożywanie podrobów jako źródła witamin z grupy B.

  1. RYBY

W diecie paleo na uwagę zasługują owoce morza (np. rak, ostrygi) oraz ryby (np. turbot, żabnica), które w zależności od gatunku powinny być spożywane w postaci surowej, gotowanej, duszonej, pieczonej, wędzonej.

  1. JAJA

W diecie paleo jaja są cennym źródłem wartościowego:

  • białka,
  • witamin,
  • lecytyny,
  • luteiny,
  • żelaza.

Warto jednak podkreślić, że istnieje zalecenie by pochodziły z ekologicznego chowu wolnowybiegowego.

  1. TŁUSZCZ

Tłuszcz w diecie praprzodków jest ważnym składnikiem codziennego menu. Pomimo, że wiele osób dbających o utrzymanie szczupłej sylwetki wystrzega się go, to należy pamiętać, że pełni on ważną rolę w organizmie i nie wolno z niego rezygnować. Jego źródłem mogą być ziarna, pestki i orzechy. W paleodiecie należy jednak wyeliminować większość tłuszczów pochodzenia roślinnego uważając je za nienaturalne dla człowieka.

  1. OWOCE I WARZYWA

W diecie paleo nie wyklucza się dostarczania węglowodanów pochodzących z owoców. Nie zalecane jest jednak spożywania owoców w nadmiarze. W przypadku osób starających się schudnąć zawarte w owocach cukry mogą nasilać insulinooporność.

Ponadto zaleceniem diety paleo jest spożywanie warzyw nieskrobiowych, które są źródłem błonnika oraz cennych fitozwiązków. Warzywa te regulują pH ustroju, wprowadzając bardziej zasadowe środowisko.

 

Udostępnij