Ameryka Północna to kontynent pełen kontrastów. Z jednej strony z roku na rok rośnie tam wskaźnik osób dotkniętych otyłością. Z drugiej zaś oglądając amerykańskie aktorki i piosenkarki, można odnieść wrażenie, że to właśnie one są źródłem kompleksów dzisiejszych kobiet. Grające w amerykańskich filmach, teledyskach kobiety są piękne, niesamowicie zgrabne i wiecznie młode. Niejedna z nas zastanawia się, jak one to robią? W czym tkwi sekret ich szczupłych sylwetek? Z całą pewnością, w dużej mierze jest to zasługa stosowanych przez Amerykanki diet.

DIETA SOUTH BEACH

Dieta South Beach, czyli dieta plaż południowych, została opracowana przez amerykańskiego kardiologa Arthura Agatstona. Głównej przyczyny otyłości upatruje on w spożywaniu wysoko przetworzonych węglowodanów prostych. Tymczasem najzdrowszym, powodującym utratę zbędnych kilogramów, jedzeniem jest według niego to obfitujące w złożone węglowodany i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Dieta ta zakwalifikowana jest do diet niskowęglowodanowych. W czasie jej trwania źródłem energii są tłuszcze oraz białko pochodzenia zwierzęcego. Dieta South Beach składa się z trzech faz:

  • FAZA I: najbardziej restrykcyjna, jej czas trwania to 2 tygodnie. Menu podczas początkowej fazy składa się z warzyw, chudego mięsa, jajek, ryb, sera niskotłuszczowego. Wśród produktów, z których należy zrezygnować są wyroby cukiernicze, pieczywo, zboża, makaron, ryż, produkty mączne.
  • FAZA II: trwa tak długo, aż osiągnie się docelową masę ciała. Lista produktów dozwolonych ulega wydłużeniu o pełnoziarniste pieczywo, niektóre owoce.
  • FAZA III: zaczyna się po zrzuceniu nadliczbowych kilogramów. Na tym etapie nie ma konkretnych zakazów, zaleca się jednak spożywać pełnowartościowe, zróżnicowane posiłki. Jednakże należy wystrzegać się produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

DIETA DASH

Jest to sposób odżywiania opracowany przez amerykańskich naukowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego mieszczącego się w Stanach Zjednoczonych. Dieta ta pomaga schudnąć jednak jej nadrzędnym celem jest poprawa zdrowia, a dokładnie obniżenie ciśnienia tętniczego do wartości, które nie będą niebezpieczne dla życia.

   Dieta DASH nie należy do rygorystycznych modeli odżywiania, w czasie jej trwania powinno się przyjmować około 1600-2000 kcal/dziennie. Zaleca ona spożywanie:

  • 6-8 porcji dziennie produktów zbożowych (1 porcja= 1 kromka chleba),
  • 2-3 porcji dziennie chudego nabiału,
  • 3 porcji tygodniowo orzechów,
  • 4 porcji dziennie warzyw,
  • 4 porcji dziennie owoców świeżych bądź mrożonych,
  • 2 porcji dziennie tłuszczów,
  • maksymalnie 2 porcje dziennie chudego mięsa, drobiu, ryb lub owoców morza,
  • co najmniej 1,5 l wody dziennie.

Dieta DASH wiąże się również z rezygnacją z:

  • soli (maksymalnie 6 g dziennie),
  • alkoholu,
  • papierosów,
  • gotowych słodyczy,
  • wysoko przetworzonego jedzenia.

Tym, co różni dietę DASH od większości popularnych modeli odżywiania jest to, że prezentuje ona realne założenia. Rezultaty jej stosowania nie są tak efektowne jak w przypadku diet niskokalorycznych. Jednak uzyskany ubytek nadprogramowych kilogramów ma szanse utrzymać się przez dłuższy okres czasu. Jest to zatem dieta idealna dla osób borykających się z wahaniami masy ciała.

Udostępnij