Redukcja masy ciała to długi, pracochłonny proces, który wymaga silnej motywacji oraz konsekwencji. Jednak to nie wszystko, zrzucanie zbędnych kilogramów rodzi potrzebę samokształcenia w zakresie aktywności fizycznej, żywienia oraz suplementów. Bez niezbędnej wiedzy proces odchudzania może okazać się trudniejszy niż mogłoby się wydawać.

Osobom starającym się zachować bądź uzyskać szczupłą sylwetkę z pomocą przychodzi natura. Ma ona w swojej ofercie produkty, które wyróżniają się właściwościami prozdrowotnymi oraz, z uwagi na wysoki poziom błonnika, stymulują przemianę materii. Przykładem takiego naturalnego wspomagacza są nasiona chia, określane również mianem szałwii hiszpańskiej.

MEKSYKAŃSKIE KORZENIE NASION CHIA

Na sklepowych półkach pojawiły się one stosunkowo niedawno, aczkolwiek bardzo szybko zyskały popularność. Szałwia hiszpańska, należąca do roślin oleistych, pochodzi z Meksyku, gdzie uprawę jej rozpoczęto około 4000 lat temu. W czasach przedkolumbijskich była ona jedną z najważniejszych roślin uprawnych, stanowiła:

  • podstawę żywienia,
  • walutę,
  • wykorzystywana były w leczeniu m.in. chorób dróg oddechowych.

Przez tysiąclecia szałwia hiszpańska była skrzętnie skrywaną tajemnicą Azteków, dopiero pod koniec ubiegłego wieku reszta świata dowiedziała się o jej istnieniu.

WŁAŚCIWOŚCI NASION CHIA

Nasiona charakteryzują się m.in.:

  • Wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (25-35%).
  • Wysoką zawartością kwasu α-linolenowego (ok. 64 g/100 g) przy jednocześnie niskiej zawartości kwasu linolowego.
  • 6-krotnie większą zawartością wapnia niż mleko (631 mg/100g).
  • 3-krotnie wyższym poziomem żelaza niż szpinak (7,72 mg/100g).
  • 15-krotnie wyższym poziomem magnezu niż brokuły (392 mg/100g).

Szałwia hiszpańska jest także źródłem:

  • manganu,
  • potasu,
  • cynku,
  • witamin (A, C, B3, B1 i B2),
  • kwasu cynamonowego, chlorogenowego, kofeinowego,
  • flawonoidów,
  • mirycetyny,
  • kwercetyny,
  • kempferolu.

Dzięki wymienionym powyżej składnikom szałwia hiszpańska:

  • wpływa ona na poprawę witalności organizmu,
  • wykazuje właściwości antyoksydacyjne,
  • działa przeciwnowotworowo,
  • działa uspokajająco,
  • zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego.

SZAŁWIA HISZPAŃSKA W ODCHUDZANIU

Szałwia hiszpańska wyróżnia się także wysoką zawartością białka (15-25%). Jest to informacja szczególnie ważna dla osób będących na diecie redukcyjnej. Wykazano, że posiłki bogate w białko dają uczucie sytości oraz zmniejszają częstotliwość obsesyjnego myślenia o jedzeniu o 60 %. Ponadto podaż białek, na poziomie 25-30% dziennego zapotrzebowania, poprzez termogenezę pokarmową, zwiększa przemianę materii o 80-100 kcal/dzień. Warto również wspomnieć, że frakcja białkowa nasion szałwii wyróżnia się dużą ilością aminokwasów egzogennych, jest potencjalnym źródłem bioaktywnych peptydów.

Drugim składnikiem szałwii hiszpańskiej stymulującym metabolizm jest błonnik. Jedna porcja nasion (29 g) zawiera 11 gram błonnika, który nie jest trawiony przez organizm. Dzięki temu nasiona dają poczucie sytości oraz zapobiegają przyjmowaniu dodatkowego pokarmu. Poza tym szałwia hiszpańska, mimo że należy do roślin oleistych, nie jest wysokokaloryczna (137 kcal/porcję).

 

Udostępnij