Ocet jabłkowy powstaje w trakcie fermentacji jabłek, przy udziale bakterii z rodzaju Acetobacter. W wyniku tego procesu zachowany zostaje zapach owoców, a smak octu jest dużo łagodniejszy niż w przypadku znanego wszystkim octu spirytusowego. Ocet jabłkowy posiada zupełnie inne właściwości niż np. ocet winny.

Określany również mianem eliksiru życia, stosowany jest jako przyprawa oraz preparat leczniczy. Jego właściwości znane są od tysiącleci. W Babilonie  ocet jabłkowy używany był do konserwacji mięsa, rzymscy legioniści przygotowywali z niego i wody napój zwany „posca”. Hipokrates leczył octem jabłkowym choroby dróg oddechowych oraz dolegliwości trawienne, tymczasem, we Francji znalazł on zastosowanie w leczeniu rannych.

Ponadto ocet jabłkowy jest skutecznym wspomagaczem mogącym przyspieszyć odchudzanie.

SKŁADNIKI OCTU JABŁKOWEGO

Ocet jabłkowy zawiera wiele minerałów i witamin. Jest on cennym źródłem:

  • potasu,
  • fosforu,
  • siarki,
  • wapnia,
  • krzemu,
  • chloru,
  • sodu,
  • magnezu,
  • żelaza,
  • fluoru.

Ważne miejsce w składzie octu jabłkowego zajmuje witamina A, witaminy z grupy B (B1, B2, B6), witamina C, E oraz P. Zawiera on także kwas cytrynowy, mlekowy, octowy, pektyny oraz bioflawonoidy, które działają wzmacniająco na naczynia krwionośne.

ZASTOSOWANIE W ODCHUDZANIU

Ocet jabłkowy niczym agent do zadań specjalnych stanowi pomoc w stosunku do wielu schorzeń, nieprzyjemnych objawów chorobowych. Ma on szereg pozytywnych właściwości zdrowotnych, które sprawdzają się m.in. w:

  • usprawnianiu procesów oddychania,
  • udrażnianiu zatok,
  • leczeniu anginy, bólu gardła,
  • zapaleniu migdałków,
  • stanach cukrzycowych i przedcukrzycowych,
  • łagodzeniu bóli głowy.

Właściwości octu pozwalają sugerować, że włączenie go do codziennego menu może istotnie poprawić funkcjonowanie oraz witalność całego organizmu. Jest to szczególnie ważne gdy staramy się schudnąć. Oczywistym jest, że właściwie działający organizm lepiej radzi sobie w trakcie odchudzania.

Cennymi składnikami octu jabłkowego, stanowiącymi oręż w walce ze zbędnymi kilogramami, są pektyny. Powodują one, że długo po posiłku odczuwana jest sytość. Działają one niczym miotełka, która oczyszcza jelita z wszystkich niestrawionych resztek pokarmowych. Ponadto pektyny zmniejszają stopień przyswajania i odkładania tłuszczu w komórkach. Składniki obecne w occie jabłkowym przyczyniają się także do przyspieszenia rozszczepiania się tłuszczów. Zdolność rozbijania komórek tłuszczowych klasyfikuje ocet jabłkowy wśród czynników zdolnych do obniżenia poziomu złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. Ponadto picie octu jabłkowego stymuluje wydzielanie soków żołądkowych oraz przyspiesza produkcję enzymów trawiennych.

JAK STOSOWAĆ?

Pamiętać jednak należy, że ocet jabłkowy nie jest magicznym sposobem na zrzucenie 15 kg w tydzień. Powinien on stanowić uzupełnienie odpowiednio zbilansowanej diety oraz regularnej aktywności fizycznej.

Zalecana dzienna dawka octu jabłkowego to około 1-2 łyżki, które należy rozcieńczyć w szklance przegotowanej wody lub soku. Przygotowaną miksturę należy pić przed każdym posiłkiem 3 razy dziennie przez kilka tygodni.

Przeciwwskazaniem to stosowania octu jabłkowego są m.in. wrzody żołądka, problemy z wątrobą.

Udostępnij