Oczywistym jest, że tyjemy przede wszystkim od jedzenia. Z drugiej jednak strony nakładanie na siebie ograniczeń podczas stosowania diety, głód, rezygnacja z ulubionych smaków to główni wrogowie szczupłej sylwetki. Należy pamiętać, że dobra dieta odchudzająca powinna być urozmaicona. Dzięki temu nie będzie ona przykrym pasmem wyrzeczeń. Przeprowadzone w sposób racjonalny, z użyciem zdrowych, pełnowartościowych posiłków, odchudzanie da większą szanse na sukces. Co więcej, nie zawsze wymaga ono całkowitej rezygnacji z ulubionych smakołyków.

Dla większości popularnych potraw istnieją zdrowe, ułatwiające, spalanie tkanki tłuszczowej, substytuty.

PIEROGI

Jest to ulubiona potrawa mączna wielu Polaków i nie tylko. Turyści odwiedzający nasz kraj zachwalają ten rodzimy przysmak. Bez względu, czy pierogi podawane są z mięsem, kiszoną kapustą z grzybami, z ugotowanymi ziemniakami i z dodatkiem podsmażonej cebuli, czy też z owocami sezonowymi, zawsze kojarzone są z jedzeniem mało dietetycznym.

Prawda jest jednak inna, ich kaloryczność w dużej mierze zależy od tego, z czego są zrobione i jak są przygotowywane. Pierogi przyrządzone:

  • z mąki pełnoziarnistej,
  • ze szpinakiem,
  • na parze,
  • bez dodatku żadnego tłuszczyku, skwarek ani słodkiej śmietanki

stanowić będą doskonałą propozycję obiadową dla osoby starającej się schudnąć.

MAKARON

Wśród produktów spożywczych, z których rezygnują osoby będące na diecie odchudzającej, znajduje się makaron. Wyeliminowanie go z jadłospisu ma związek z przekonaniem, że jest on pokarmem tuczącym. Tak samo jak w przypadku pierogów jest to mylne myślenie. Jego kaloryczność jest uzależniona od sposobu w jaki został przygotowany oraz od zastosowanych dodatków: mięsa, sosu, sera.

Makarony dobre pod względem jakości są przygotowywane z mąki z pszenicy durum, będącej jedną z najzdrowszych mąk pszennych. W jej składzie znajduje się szeroki wachlarz cennych mikro- i makroelementów, do których zalicza się:

  • wapń,
  • fosfor,
  • potas,
  • żelazo,
  • miedź,
  • mangan,
  • cynk.

Mąka ta jest także źródłem witamin z grupy B, witaminy E, luteiny oraz błonnika, który doskonale reguluje poziom cukru we krwi oraz stymuluje metabolizm. W trakcie odchudzania wskazany jest także makaron przygotowywany z mąki razowej. Ponadto chcąc schudnąć należy zrezygnować z łączenia makaronu z tłustymi serami, śmietaną, masłem, tłuszczem zwierzęcym.

PIZZA

Jest ona niekoronowaną, włoską królową wśród grzeszków żywieniowych. Wielu marzy by była ona choć trochę mniej kaloryczna. Dlatego istotne by podkreślić, że wartość energetyczna pizzy zależy przede wszystkim od wielkości i ilości zjedzonych kawałków oraz od rodzaju znajdujących się na niej składników.

By móc cieszyć się smakiem pizzy i nie tyć, w pierwszej kolejności należy zastosować się do świętej zasady odchudzania, czyli „jedz z umiarem”. Poza tym warto również:

  • do przygotowania spodu pizzy użyć mąki pełnoziarnistej, zamiast sosu pizze polać zmiksowanymi pomidorami,
  • pepperoni zamienić na plaster cukinii, i inne niskokaloryczne dodatki,
  • włączyć do receptury odtłuszczoną mozzarellę.
Udostępnij