Sposób odżywiania jest jednym z czynników wpływających na zdrowie, wytrzymałość organizmu, masę ciała. Dieta nie powinna być tylko i wyłącznie odzwierciedleniem upodobań smakowych. Istnieje zalecenie by dostosować ją do wieku, indywidualnych czynników metabolicznych, czy też środowiska, w którym żyjemy.

Ponadto powinna ona być odpowiednio zbilansowana biorąc pod uwagę wszystkie makro- i mikroelementy. Jednym z takich makroskładników jest tłuszcz, który tak samo jak białko, węglowodany, jest niezbędnym komponentem codziennej diety. Co więcej, spożywanie tłuszczu o odpowiednich proporcjach kwasów tłuszczowych, daje uczucie sytości, przez co prowadzi do przyjmowania mniejszych ilości jedzenia, w tym również węglowodanów – będących ważnym sprawcą otyłości.

Nie bez znaczenia jest fakt, że niektóre witaminy są rozpuszczalne tylko w tłuszczach (witamina A, D, E, K). Ich deficyt w diecie może prowadzić do niekorzystnych dla zdrowia chorób. Pojawia się zatem pytanie, jakie źródła tłuszczu są odpowiednie gdy pragnie się schudnąć?

AWOKADO

Jest to owoc, w którym dominującym składnikiem nie jest fruktoza, lecz tłuszcz (20-30%) o wysokiej zawartości kwasów nienasyconych. Skład sprawia, że awokado należy do jednych z najbardziej kalorycznych owoców (221 kcal w 100 gramach). Jednak warto podkreślić, że choć ma dużo kalorii nie należy z niego rezygnować, ponieważ ma on wiele wartościowych, prozdrowotnych właściwości, a nawet może ułatwić odchudzanie. Tłuszcze zawarte w awokado z jednej strony obniżają ryzyko miażdżycy z drugiej zaś poprawiają metabolizm. Wykazano, że osoby włączające do codziennej diety awokado chudną szybciej niż te, które rezygnują ze spożywania tego owocu.

OLEJ LNIANY

Olej wytwarzany z siemienia lnianego jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych: omega-3, omega-6 i omega-9, które występują w idealnych proporcjach: 3,5: 1: 1. Tak samo jak awokado również olej lniany:

  • przyspiesza metabolizm,
  • sprzyja przekształcaniu pożywienia w energię,
  • wspomaga funkcjonowanie wątroby,
  • stymuluje produkcję żółci rozkładającej tłuszcze
  • oraz za sprawą wysokiej zawartości błonnika pozytywnie wpływa na trawienie.

Istnieje zalecenie by spożywać olej lniany na surowo, to znaczy bezpośrednio od jednej do trzech łyżek stołowych na dzień. Co więcej, sugeruje się, że najlepiej działa on w połączeniu z chudym twarogiem.

OLIWA Z OLIWEK

Osoby starające się schudnąć nie powinny obawiać się również oliwy z oliwek, będącej nieodłącznym elementem diety śródziemnomorskiej. W jej skład wchodzą nienasycone kwasy tłuszczowe, powodujące spadek poziomu złego cholesterolu oraz regulujące ciśnienie krwi. Zdecydowana większość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych w oliwie to kwas oleinowy, który po dotarciu do jelita cienkiego wysyła organizmowi sygnał, oznaczający, że jest już syty.

Ponadto cechą oliwy z oliwek, która sprzyja odchudzaniu, są jej właściwości termogenne, czyli, zwiększające tempo przemian metabolicznych w organizmie. Wykazano, że kwasy tłuszczowe zawarte w oliwie mobilizują organizm do zwiększonego pobierania tłuszczu nagromadzonego w tkance tłuszczowej.

Udostępnij