Czym byśmy byli bez wzorców do naśladowania? Będąc dziećmi wpatrzeni jesteśmy w rodziców, obserwujemy ich zachowania, naśladujemy wykonywane przez nich czynności. Dla nastolatków główną grupą odniesienia są rówieśnicy, którzy stanowią jak gdyby lustro, w którym można się przejrzeć. W późniejszym wieku wzorcami do naśladowania nierzadko stają się znane postacie – gwiazdy sportu, mody, muzyki czy filmu.

W świecie zdominowanym przez media – prasę, radio, telewizję, Internet, bez trudu można zdobyć informację na temat ulubionej marki ubrań zagranicznego idola, kosmetyków jakich używa, czy też aktualnie stosowanej diety. Zastanawiamy się dzięki jakim modelom odżywiania obecnie królujące gwiazdy uzyskały szczupłe, godne pozazdroszczenia sylwetki?, czy stosowane przez nie diety również nam pomogą schudnąć?

DIETA MAKROBIOTYCZNA

Odpowiedzią na powyższe pytania jest właśnie dieta makrobiotyczna, której podstawą jest podział pokarmów na grupy Yin i Yang. Opisana na początku XX wieku, przez George Ohsawa, dieta makrobiotyczna stosowana jest m.in. przez Madonne oraz Gwyneth Paltrow. Stosowany przez obie gwiazdy model żywienia jest niskobiałkową dietą wegetariańską, która ułatwia spalenie tkanki tłuszczowej oraz oczyszczenie organizmu z toksyn. Jak wszystkie modele żywienia, również dieta makrobiotyczna jasno wyznacza produkty zalecane i te, których należy się wystrzegać.

W standardowym menu diety opisanej przez Ohsawa:

  • 50-60% stanowią ekologiczne produkty pełnoziarniste,
  • 20-25% to warzywa,
  • do 10% codziennej diety stanowią fasola i produkty z roślin strączkowych,
  • do 5% -warzywa morskie,
  • 10% diety to płyny.

Ponadto chcąc podjąć się wyzwania i spróbować zasad diety makrobiotycznej na własnej skórze należy całkowicie zrezygnować z:

  • mięsa,
  • jaj,
  • nabiału,
  • cukru,
  • owoców tropikalnych i soków z nich wytwarzanych,
  • kawy,
  • czarnej herbaty.

Biorąc pod uwagę, że dieta makrobiotyczna zaleca eliminację mięsa, jej oczekiwanym efektem jest niewątpliwie spadek masy ciała. Warto jednak pamiętać, że konsekwencją zrezygnowania z produktów pochodzenia zwierzęcego mogą być niedobory niektórych składników odżywczych, które mogą zagrozić zdrowiu.

DIETA ATKINSA

Jest to dieta niskowęglowodanowa stosowana m.in. przez Beyoncé, Renée Zellweger. Opracowana ona została na początku lat 70 ubiegłego wieku przez nowojorskiego kardiologa Roberta Atkinsa. Według twórcy diety spożywanie węglowodanów jest główną przyczyną zbyt dużej masy ciała. Dlatego podstawę tego sposobu odżywiania stanowi tłuszcz oraz białko znajdujące się w mięsie, serze i jajach.

Dieta Atkinsa wymaga znajomości produktów, których spożywanie należy ograniczać, czyli:

  • produktów zbożowych,
  • owoców,
  • ziemniaków,
  • groszku,
  • kukurydzy,
  • słodyczy,
  • cukru,
  • miodu.

Warto również wiedzieć, że dieta Atkinsa składa się z 3 dwutygodniowych etapów. Etap pierwszy to zmniejszenie ilości przyjmowanych węglowodanów do 20 g dziennie, etap drugi to 30-50 g węglowodanów na dobę. Ostatnia faza diety to sposób odżywiania, który trwa do końca życia. Szacuje się, że utrata masy ciała przy diecie Atkinsa wynosi do 2 kg/tydzień.

 

Udostępnij