Szczupła sylwetka osiągnięta! I co dalej? Co zrobić by nie wrócić do dawnych rozmiarów? Wiele kobiet i mężczyzn zadaje sobie te pytania gdy w końcu na liczniku wagi zobaczą docelową masę ciała. Znaczna grupa osób będących na diecie redukcyjnej zdaje sobie sprawę, że niechciane kilogramy nie znikają raz na zawsze. Wiedzą oni, że myślenie na temat odchudzania jak o sprincie zakończonym metą z „wysokokalorycznymi” nagrodami jest błędem.

Statystyki pokazują, że aż 80% osób, którym udało się pozbyć okrągłości w trakcie trwania diety, dotyka efekt jo-jo oznaczający powrót zrzuconych kilogramów. Co więcej, część z nich odzyskuje w ciągu 4-5 lat więcej kilogramów niż pierwotnie utraciło.

Brak rozsądku w jedzeniu kończący się efektem jo-jo poza wpływem na wygląd oddziałuje również na zdrowie. Zwiększa on możliwość wystąpienia choroby wieńcowej, a nawet odpowiedzialny jest za wzrost umieralności. Ponadto wahania masy ciała odciskają swoje piętno na psychice człowieka. Z ich przyczyny dochodzi do:

  • utraty motywacji,
  • pogorszenia samooceny,
  • zwiększenia ryzyka depresji.

By uniknąć efektu jo-jo należy pamiętać o kilku następujących zasadach:

  1. „NIE”dla zbyt restrykcyjnych diet

Jeszcze przed rozpoczęciem odchudzania należy rozsądnie, bez pośpiechu, podejść do zamiaru zrzucania niechcianych kilogramów. Osoby nie posiadające odpowiedniej wiedzy z tego zakresu powinny zasięgnąć porady dietetyka, który opracuje racjonalną dietę dostosowaną do indywidualnych potrzeb. Stwierdzono, że osoby, które chudły wolno tzn. od 0,5 kg do 1 kg tygodniowo rzadziej borykają się z efektem jo-jo niż te, które stosowały głodówki lub jednoskładnikowe diety o bardzo niskiej zawartości energii.

  1. Stopniowe wychodzenie z diety

Zasada małych kroczków sprawdza się w wieku aspektach życia, w tym również w odchudzaniu. By uniknąć wahań masy ciała niedopuszczalny jest powrót do standardowego sposobu odżywiania z dnia na dzień. Wyobraźmy sobie sytuacje, że osoba starająca się schudnąć, ostatniego dnia diety spożywa 1200 kcal/dzień, a już następnego, zadowolona z uzyskanej szczupłej sylwetki, powraca do 2500 kcal/dzień. Organizm nie będzie mieć czasu by przestawić się na nowy tryb, w wyniku czego zamiast spalać będzie gromadzić dodatkowe kalorie w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego istnieje zalecenie by stopniowo zwiększać kaloryczność menu o około 100 kcal tygodniowo.

  1. Zdrowe odżywianie

Należy zaakceptować, że osiągniecie po przebytej diecie, szczupłej, sylwetki nie oznacza powrotu do niezdrowych nawyków. Odchudzanie nie jest synonimem chwilowego wykreślenia z menu kalorycznych batonów, wysokosłodzonych napojów, tłustych fast-foodów. Gwarantem sukcesu jest nie wracanie do starych, złych przyzwyczajeń oraz potraktowanie zdrowej diety jako sposobu na życie.

  1. Więcej ruchu

Aktywność fizyczna jest skuteczną bronią w walce z efektem jo-jo. Połączenie diety ze sportem chroni przed utratą beztłuszczowej masy ciała. Umiarkowanie intensywny oraz regularny wysiłek fizyczny skutecznie stymuluje:

  • tempo przemiany materii,
  • dotlenia organizm,
  • a także sprzyja zachowaniu dobrego stanu zdrowia.
Udostępnij