Na rynku suplementów wspierających proces odchudzania znajduje się obecnie ogromna, wręcz niepoliczalna, liczba preparatów. Każdy decydujący się na ten rodzaj wspomagania na pewno coś dla siebie znajdzie. Suplementy dostosowane do potrzeb osoby starającej się schudnąć, odpowiednio dobranej diety, aktywności fizycznej są pomocne i potrafią znacząco skrócić okres redukcji. Jednak ich stosowanie powinno być przemyślane i przeprowadzone z głową.

Po pierwsze, korzystanie z suplementów wspomagających zrzucanie zbędnych kilogramów będzie bezcelowe bez odpowiedniego planu odżywiania oraz dawki sportu. Zapamiętać należy, że tabletki na odchudzanie same z siebie nie odchudzą.

Po drugie, nieprawidłowe dawkowanie tego rodzaju środków, stosowanie ich pomimo istniejących przeciwwskazań może zaszkodzić zdrowiu. Wśród skutków ubocznych zażywania tabletek na odchudzanie wymienia się:

  • wymioty,
  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • bóle brzucha,
  • rozdrażnienie,
  • hipoglikemie,
  • zwiększenie ryzyka zawału serca, bądź udaru mózgu.

Chcąc ustrzec się wymienionych negatywnych skutków stosowania preparatów na odchudzanie należy swą uwagę skierować na suplementy oparte na substancjach, których szkodliwość jest znikoma. Jednym z takich wspomagaczy walki z nadprogramowymi kilogramami jest witamina D. Pomimo, że jest ona znana już od 97 lat, to dopiero w 1971 roku przeprowadzono pierwsze badanie naukowe potwierdzające jej odchudzające działanie. Stwierdzono w nim istnienie ujemnej korelacji między poziomem otłuszczenia a zawartością witaminy D w organizmie.

Jednak na początek, warto wyjaśnić, CZYM JEST WITAMINA D?

Witamina D jest grupą związków chemicznych (witamina D1- kalcyferol; witamina D2- ergokalcyferol; witamina D3- cholekalcyferol), które tak samo jak witaminy A, E i K, należą do związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Witamina D produkowana, przy udziale katalizatora (energia słoneczna), z cholesterolu przez komórki skóry, odpowiedzialna jest między innymi za:

  • hamowanie namnażania się komórek rakowych,
  • zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu,
  • prawidłowe funkcjonowanie komórek β wysp trzustki,
  • poprawę sprawności układu immunologicznego,
  • zapobieganie astmie,
  • ochronę przed depresją, demencją.

Witamina D wpływając pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu, w tym układu krwionośnego, dodaje sił witalnych do większej aktywności fizycznej, co w większym bądź mniejszym stopniu przekłada się na zachowanie szczupłej sylwetki. Co więcej, oddziałuje ona na zmniejszenie wydzielania kortyzolu, czyli hormonu stresu, winnego nadmiernemu gromadzeniu się tkanki tłuszczowej wokół pasa. Dlatego na suplementację witaminą D powinny zwrócić uwagę, w pierwszej kolejności, osoby cierpiące z powodu tzw. otyłości brzusznej .

Ponadto wykazano, że będąc w organizmie na odpowiednim poziomie, witamina D stymuluje produkcję leptyny, która jest odpowiedzialna za tłumienie uczucia głodu. Jednak warto wiedzieć, że działa to także w drugą stronę, tzn. im mniej witaminy D w organizmie, tym mniej leptyny, co skutkuje wzrostem apetytu.

Negatywne działanie może mieć nadmiar witaminy D, który wynika ze spożycia dawki cztery razy większej niż zalecana. Wśród objawów nadmiaru są m.in.: nudności, wymioty, zwiększone pragnienie, osłabienie, ból głowy, świąd skóry.

Udostępnij